گروه فرهنگی سراج24: این روزها بسیاری از شیعیان جهان کارهایشان را برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی مهیا کرده اند. مقامات ایرانی اعلام کرده اند که تا کنون بیش از 2 میلیون ویزای اربعین برای ایرانی ها صادر شده است و این رقم هم چنان رو به افزایش است.
در مجموع طی این سال ها آمار و ارقام متفاوتی از حضور مسلمانان در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی منتشر شده است. آماری که دولت عراق در سال های گذشته منتشر کرده است نشان دهنده این است که حدود 20 میلیون زایر خودشان را به بارگاه حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) رسانده اند. بسیاری از این تعداد خودشان را پیاده و برخی دیگر هم سواره به کربلا رسیده اند. اما در این روزها بیشترین نگاه ها به جاده نجف به کربلا دوخته شده است. جایی که مبدا و مقصد راهپیمایی بسیاری از زائران حسینی است.
زایران اربعین حسینی فقط به ایران و عراق اختصاص ندارند، کشورهای مختلف در این ایام مهمان عراقی ها هستند. زائران بسیاری از پاکستان، افغانستان،لبنان و حتی کشورهای آمریکایی و اروپایی راهی مسیر دلدادههای حسینی می شوند و قدم به قدم ستونهای جاده را تا رسیدن به ستون 1452 و کربلای حسینی ادامه میدهند.
راهپیمایی بزرگ اربعین حالا دیگر فقط منحصر به حضور شیعیان نیست. چند سالی است که کاروان های متعددی از اهل سنت ایران هم راهی کربلا میشوند و به زیارت حضرت حسین(علیه السلام) مشرف میشوند. جمعی از اهلسنت ایران شامل روحانیون و فعالان اجتماعی و فرهنگی استانهای کردستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و گلستان در قالب کاروانهای «امت محمد (ص)» در راهپیمایی عظیم اربعین شرکت خواهند کرد. مجموع اعضای این کاروانها به حدود 80 نفر میرسد.
کاروان «امت محمد(ص) » صبح امروز مسیرش را از نجف آغاز کرد و راهی کربلا شد. انتشار یک عکس در شبکه های اجتماعی از این کاروان با واکنش های بسیاری همراه بوده است. بخشی از کاروان امت محمد در یکی از موکب ها جمع شده اند و نماز جماعت می خوانند؛ آنها با پذیرایی و استقبال گرم شیعیان به راهشان ادامه میدهند.
با حرکت این کاروان ها که در سال های گذشته هم سابقه داشته است،بسیاری شبهه های مختلفی درباره نسبت اهل بیت (علیهم السلام) با اعتقادات اهل سنت مطرح میکنند. اما بهتر است پاسخ این شبهات را از زبان خود اهل سنت بدانیم.
«آدم آسوبار» از علمای اهل سنت و امام جمعه مسجد امام رضا(علیه السلام)ی چابهار میگوید: «انگیزه ما زیارت اولاد رسول الله(صلی الله علیه و آله) بود تا در عتبات عالیات کنار بندگان صالح و نیک پروردگار دعا کنیم و حاجاتمان را بگیریم. حضور اهل سنت در راهپیمایی اربعین یک انگیزه و علت مشخص دارد که آن محبت اهل بیت رسول الله(صلی الله علیه و آله) است. 80 کیلومتر پیاده راه رفتیم که بیسابقه بود. مردم روستا و اطرافیان از من پرسیدند که چطور این راه را رفتهام؟ اما من این 80 کیلومتر را اصلا حس نکردم چون بعشق زیارت اهل بیت(علیهم السلام) قدم برداشتم. با محبت اهل بیت(علیهم السلام) دیگر کسی احساس خستگی نمیکند.»
«بگ دوردی سوداگر» یکی از اعضای هیئت امنای آرامگاه مختومقلی فراغی نیز که سابقه سفر به کربلا را دارد معتقد است: «تمامی رهبران آزاده جهان امام حسین(ع) را بعنوان الگوی مبارزاتی خود میپذیرند. ما در کتب اهل سنت معارف بسیاری درباره عاشورا داریم. نکته مهم دیگر تاثیر عاشورا در فرهنگ قوم ترکمن است. ایرانی و غیر ایرانی به ایام شهادت امام حسین میگویند:«ماه محرم» اما قوم ترکمن منبعث از واژه مقدس عاشورا، این ماه را «عاشورآی» مینامد. حتی در گذشته وقتی نوزاد پسری در این ماه بدنیا میآید نام او را عاشور محمد، عاشور دردی، عاشور گلدی و ... و اگر نوزاد دختری به بیاید نامش را عاشور گل،عاشور بیبی و ... میگذارند. این نامگذاریها بخاطر کلمه مقدس و شریف عاشورا است. عاشورا در باورهای فرهنگی و مذهبی ما عجین استحتی در روز عاشورا مناسک نماز و روزه داریم. ما ارادت خالصانه و خاشعانه داریم.حضورمان در راهپیمایی اربعین نمادی از اعتقادات و باورهای اهل سنت بود. شیعیان عراق وقتی میفهمیدند که از اهالی ترکمن و اهل سنت هستیم، با آغوش باز تکریممان میکردند. بعضی وقتها عدهای خیال میکنند که نعوذ باالله اهل سنت نسبت به امام حسین(علیه السلام) بیتفاوتند.»
حالا کاروان امت محمد(ص) دوباره راهی کربلا شده است. کاروانی به وسعت دل های عاشقان اهل بیت که دیگر شیعه و سنی نمی شناسد.